Uutiset / News

Porkkalaan elokuun alussa

24.7.2024

Maija lähtee Porkkalan suuntaan elokuun ensimmäisenä viikonloppuna eli lähtee perjantaina 2.8. ja palaa Herttoniemeen sunnuntaina 4.8.2024. Jos et pääse koko viikonlopuksi, niin myös päiväksi pääsee mukaan retkelle, kunhan sovit siitä etukäteen kippareiden kanssa. Ilmoittautumiset Nimenhuutoon.

Sukeltajat MAS leirillä

9.7.2024

Sukeltajat kävivät tukemassa Meriarkeologisen seuran kesäleiriä Maija tukialuksen kanssa. Tutkimukset alkoivat lauantaiaamusta 29.6 ja jatkuivat sunnuntaihin 7.7. Enemmän tietoa tutkimuksista https://mas.fi/fi/ajankohtaista/tapahtumat/kesan-2024-tutkimusmatkat-ja-leirit Leirin jälkeen sunnuntaiaamupäivällä Maija lähti paluumatkalle Herttoniemeen navakan louteistuulen saattamana. Onneksi mukaan saatiin värvättyä siirtomiehistöä. Kiitokset Panulle ja Hanille.

Saarihyppely tulossa päätökseen

27.6.2024

Örössä pääsi nauttimaan aamusaunasta ja -uinnista, saaren nähtävyyksien kiertämisestä ja hyvästä jäätelövalikoimasta ennen kuin kone startattiin uuteen päivään. Tuulta oli reippaasti, mutta matka Schillerille oli suojaisa samoin kuin itse kohde. Schiller saatiin helposti kaiutettua ja poijutettua. Sukellukset sujuivat hyvin ja jälleen hylyn peräpää, joka on syvemmällä, oli hyvässä näkyvyydessä. Kun kiersi koko hylyn, niin keulaan […]

Sukellusta ja snorklailua Metskärissä

26.6.2024

Högsårasta lähdettiin takaisin etelään ja poikettiin Kasnäsissä jättämässä yhden kotiinlähtevän leiriläisen. Loppumatkan ajan miehistön vahvuus on kuusi henkilöä. Ensin yritettiin etsiä kaiulla Hamnholmarnan hylkyä, mutta kun siitä ei näkynyt jälkeäkään, päätettiin siirtyä Metskärin rantaan. Siellä saatiin härveli paikoilleen ja aloitettiin sukellustoiminta. Vesi oli hylyn kohdalla kylmää sekä hyvin kirkasta ja 3-4 kierroksen jälkeen oli jo […]

Etappeina Kasnäs, Vänö ja Högsåra

25.6.2024

Hangon ja Kasnäsin välillä on Keulakuvahylky ja siihen pysähdyttiin sukeltamaan. Näkyvyyttä oli mukavasti ja perästä keulaan oli pienoinen virtaus, joten oli hauskaa lillutella kannen yli virran mukana. Hylky nähtiin, mutta hylkeitä ei tällä kertaa paikalla nähty. Kasnäsissä saatiin kyytiin kaksi leiriläistä ja laivakoira. Ilta kului jäätelöbaarissa, sataman saunassa sekä salongissa istuskellessa. Aamutoimien jälkeen lähdettiin kohti […]

Juhannuksen viettoa kirkkailla vesillä

23.6.2024

Tammisaaresta lähdettiin lipumaan etelään ja matkan varrella ohitettiin Dagmarin puisto ja siinä olevan keisarillisen laiturin. Väkeä oli jo uimarannalla nauttimassa aurinkoisesta päivästä. Saavuimme Eggolle ja saimme siitä kaikukuvan. Harmiksemme siinä ei ollut poijua, joten jätettiin sukellus kohteelle väliin. Tunteja myöhemmin ja lohisalaattia nautittuamme tulimme Hango edustalle. Päätimme poiketa ensin Hauensuoleen sukeltamaan. Paikallahan on Metsähallituksen ylläpitämä […]

Juhannusleiri lähti käyntiin

21.6.2024

Maija lähti torstaina illalla länteen, kun punkraus oli tehty. Viisi henkilöä kyydissä ja melekoisessa vastatuulessa suunnattiin kohti Porkkalaa. Neljä tuntia myöhemmin saavuttiin Porkkala Marinaan valoisaan aikaan. Entinen kauppa ja nykyinen ravintola oli saanut punaiseen seinään uudet valkoista hohtavat kirjaimet. Tuuli tyyntyi kuten yöksi monesti tyyntyy ja grillissä tehtiin liekitettyjä hampurilaispihvejä. Kuu nousi ja loi kultaisen […]

Leirit alkavat ensi viikolla

10.6.2024

Maija oli jo yhdellä leirillä viime kuussa, kun MAS piti Kotkan suunnalla tutkimusleiriä. Ensi sunnuntaina eli 16.6. on päiväretki kaikille halukkaille ja juhannuksena alkaa varsinainen leiriputki Saaristomerellä. Ensimmäinen viikko on Sukeltajien oma leiriviikko, toinen on MAS:n leiriviikko ja kolmas viikko lisättiin yleisön pyynnöstä Sukeltajien leiriviikoksi. Vaikka Nimenhuudossa ei ole kuin yksi henkilö ilmoitautunut, niin ainakin […]

Laituria uittamassa keskiviikkoiltana

16.5.2024

Keskiviikkoisena kauniina päivänä muutama sukeltaja lähti Medvästöön keväiselle laiturin siirtopuuhalle. Ensin valmistelut Sitten pukua päälle Ja uittamaan Päivän päätteeksi laituri komeili paikallaan pienten haasteiden, kuten kiinnitysketjun etsimisen jälkeen. Laiturissa näkyvään aukkoon kuuluvat laudat olivat varaston juuttuneen ovan takana, joka pienen rasvaamisen ja lukon kikottamisen jälkeen saatiin auki ja laituri kesäkuntoon.

Ihanteellinen vappuristeilysää

2.5.2024

Pari viikkoa sitten siivotessa Hangon Itäsatamaa satoi lunta ja räntää. Nyt ei ollut enää lumesta tietoakaan, kun seitsemän hengen porukka lähti Maijalla vappuristeilylle. Meri hohkasi toki kylmyyttä, sillä pintavesi on vasta noin 3-4 asteista, mutta aurinko paistoi täydeltä taivaalta ja meren pinta väreili vain hiukan heikosta tuulesta. Puolenpäivän aikaan rantauduttiin Cafe Carousellin laituriin ja kuplivan […]