Uutiset / News

Viaporin Tuoppia katseltu

17.8.2022

Lauantaiaamuna oli puolet porukasta Herttoniemenrannassa valmiina lähtemään katsomaan purjehduskilpailuja ja pääsimme lähtemään ihan suunniteltuun aikaan. Veneitä näkyi heti sen jälkeen kun ohitimme Kruunuvuorensillan rakennustyömaan. Sää oli mitä mainioin veneilyn ja valokuvaamisen kannalta, mutta hieman liian tuuletonta purjevenekilpailua varten.
Porukkaa noukittiin kyytiin pitkin päivää ja lopulta liputtiin Suomenlinnan vierasvenesatamaan, missä suurin osa paikoista oli jo otettu tai [...]

Viikonlopuksi Viaporin Tuoppiin

8.8.2022

Sukeltajat ry:ssä ollaan totuttu nopeisiin käänteisiin ja suunnitelmien muutoksiin. Joskus sukelluskohde on saman päivän aikana muuttunt viidesti ja lopulta sukelletaankin alkuperäisen suunnitelman mukaan. Seuran jäsenille lähetettiin ennakkokysely siitä, olisiko kiinnostusta seurata tulevana viikonloppuna Viaporin Tuoppi nimistä purjehduskilpailua.
Kyseessä on kaiken mallisten, -kokoisten, -ikäisten ja -tyyppisten suomalaisten puisten purjeveneiden keskinäinen mittelö Pihlajasaaren ympäri. Kilpailuun osallistuu myös veneitä eri [...]

Maija vietti viikon Suomen Meriargeologisen seuran leirillä

10.7.2022

Maija vietti viikon 2. – 9.7 MASin leirillä Porkkalassa, mukanaan muutama sukeltajien jäsen ja kasapäin muita meriargeologiasta kiinnostuneita. MASin leirit ovat hyvä osoitus sukeltajapiirien yhteistyöstä, kun taas mukana oli useita sukellusseuroja ja argeologiasta kiinnostuneita ja heidän aluksia.

Tänä vuonna oltiin jo kolmatta vuotta Porkkalan hylkypuiston ja lähialueen muita hylkyjä tutkimassa, kuvaamassa ja näytteitä keräämässä.
Tällä kertaa tukeuduttiin [...]

Keskikesän retken päätös

30.6.2022

Tänään ajettiin Emäsalosta takaisin kotisatamaan Herttoniemeen. Matkalla tarkistettiin, että Martan koordinaatit edelleen pitävät paikkaansa ja nätti nyppylä piirtyi viistokaikukuvaan. Siellä se edelleen on. Koska aamulla tuuliennuste oli 3-4 m/s päätettiin käydä katsomassa “ulkona” millainen keli oli ja olisiko ollut mahdollisuuksia sukeltaa Aleksanteri II lla. Tuuli oli kuitenkin yltynyt jo 7-8 m/s joten sukellushalut katosivat.
Pysähdyimme Vallisaareen [...]

Emäsalon suunnalla

29.6.2022

Vilpoisen ja tuulisen yön jälkeen herättiin vilpoiseen ja tuuliseen aamuun. Tirmosta lähdettiin tuulen mukana länteen ja pysähdyttiin yleisön pyynnöstä Risskärille sukeltamaan Kultakaleerilla. Pinnassa oli aallokkoa, mutta pinnan alla oli tyyntä, kirkasta ja valoisaa. Sukelluksen jälkeen huomattiin, että aallokko ja virtaus olivat eri suuntiin. Aallokko oli itä-länsi suunnassa, mutta virtaus kävi pikemmin koilliseen.
Päädyttiin yhden sukelluksen taktiikkaan [...]

Tuulta poispäin

28.6.2022

Viime päivien mahtavan tuulettomat säät ovat enää muisto vain, sillä tänään tuuli yltyi 6-8 m/s. Se myös muutti suunnitelmat, sillä alunperin halusimme mennä takaisin Fifetown Londonille. Ajoimme kuitenkin ulkokautta ensin sivutuulessa, mutta pian pääsimme kääntymään myötätuuleen, sillä tuuli puhalsi idästä. Iltapäivä oli jo pitkällä, kun pysähdyimme Herrskärin kupeeseen, koska siinä oli jokseenkin jyrkkä pudotus mereen. [...]

Miehistönvaihtoon Loviisaan

27.6.2022

Svartholmanissa jätettiin saunominen väliin ja korvattiin se ilta-uinnilla upeassa auringonlaskun värittämässä tyynessä meressä. Sinilevää ei ollut havaittavissa, mutta seuraavana aamuna sitä oli taas Maijan ympärillä.
Aamutoimien jälkeen lähdettiin Fortunalle ja heitettiin jo pieni härveli veteen. Vasta sen jälkeen selvisi, että vain yksi henkilö oli halukas sukeltamaan, joten muuttettiin suunnitelmaa ja ajettiin Svartholmenin etelärantaan snorklaamaan. Näköalapaikan ranta [...]

Sunnuntaiajelua Lontooseen

26.6.2022

Pääsimme yöpymään Stora Brockholmenin uuteen laituriin purjeveneiden joukkoon. Tämä oli toimittajan mieleen, sillä saari kuuluu suosikkipaikkoihin itäisellä Suomenlahdella kauniiden hiekkarantojen vuoksi. Mukana kulkenut sup-lauta täytettiin ja käytiin rannalla suppailemassa.
Ilta jatkui saunoen ja grillaillen. Auringon laskiessa osa seurueesta käveli saaren ympäri tutustuen monimuotoiseen luontoon ja valtavaan kuoppaan, josta on haettu hiekkaa aivan 1950-luvulle asti. Aamiaisen jälkeen [...]

» Lue koko uutinen

Kahden hylyn ja kolmen hylkeen päivä

25.6.2022

Olen aina ollut sitä mieltä, ettei Juhannus(päivä) ole mikään este sukeltamiselle. Tämän todisti oikeaksi myös seuramme tuorein jäsen, joka oli seurannut AISin kautta missä Maija liikkui. Kun hän huomasi, että Maija pysähtyi Tirmoon ja kun hän itsekin sattui olemaan jo valmiiksi siellä suunnalla, niin hän toi sukelluslaitteensa ja pukunsa valmiiksi Maijalle juhannusaattona ja liittyi seuraamme [...]

Aurinkoista juhannusta

24.6.2022

Seurue pääsi lähtemään noin iltaseitsemältä Hertsikasta ja kohti itää, ilta-auringon paistaessa selän takaa. Näin Panu oli sen jo suunnitellut alkuvuodesta: jos lähdemme itään, niin ei tarvitse ajaa vasta-aurinkoon illalla…. Ensimmäinen pysähdys tuli Hevossalmen sillalla, kun juuri missattiin edellinen sillanavaus, mutta siitä sitten porhadettiin tasaista kyytiä koko matkan Sipoon Kaunissaareen asti, kauniimpien matkustajien jammatessa kannen alla.