Uutiset / News

Syyskokous 22.11.2018

1.11.2018

Maija nostettiin maihin viime viikolla. Jos joskus on leireillä tullut ajatus aluksemme pienuudesta, niin nyt on ihan päinvastaisia mietteitä.
Tämän kuun tärkein tapahtuma on torstaina 22.11.2018, kun pidämme seuramme syyskokousta. Kokouksessa käsitellään sääntömääräiset asiat. Tervetuloa vaikuttamaan mielipiteilläsi seuramme ensi vuoden toimintaan.

Loppukausi aluillaan

1.10.2018

Kalenterista (siitä paperisesta) piti kääntää sivu ja samalla alkoi loppukausi Maijalla. Maija nostetaan talviteloille lauantaina 27 lokakuuta. Yleensä Maija talvehtii tyytyväisenä vedessä ja jäissä, mutta ensi keväänä on runkokatsastuksen aika, joten nosto on tarpeen.
Katsellaan kelejä ja toivotaan, että olisi vielä mahdollisuus viettää kauden päättäjäisiä tässä kuussa.

Isosaaren iso leiri

18.9.2018

Maija lähti lauantaiaamuna sovittuun aikaan merelle, kovaan vastatuuleen, kyydissä 6 henkilöä. Kokeilimme ensin, olisiko päästy Trutholmeniin, mutta keli oli siinäkin liian kova, joten käännyimme Vuosaarta kohti ja jäimme Kalliosaaren suojaan. Keula saatiin kiinni kallioon ja ankkuri piti, joten koneet sammutettiin ja vietimme lauantaipäivää siinä sukellellen ja nakkisoppaa syöden. Rannan loiva hiekkapohja olikin oivallinen paikka harjoitella [...]

Isosaaren leiriviikonloppu

10.9.2018

Tulevan viikon torstain sääennuste näyttää kovia tuulia, joten kaavailtu sukelluslähtö peruuntuu. Sen sijaan lauantaina lähdetään aamusta klo 10:00 Herttoniemestä ja yövytään Isosaaressa, jossa on pääkaupunkiseudun sukellsuseurojen yhteinen sukellusleiri. Yöpyminen on mahdollista myös Isosaaressa telttaillen tai vaikka riippumatossa fiilistellen. Sukelluskohteet ovat saaren ympäristön hylyt ja torpeedoasema, jos luvat onnistuu. Illalla on mahdollisuus saunomiseen ja muuhun sosiaaliseen [...]

Vielä ehdit vaikuttamaan

29.8.2018

Vastaa 2.9.2018 mennessä Trafin kyselyyn vesiliikennelain uudistamisen vaikutuksista vesilläliikkujille. (Jos et saa linkkiä auki, klikkaa ensin “Lue koko uutinen” ja sen jälkeen sanaa kyselyyn.)

WKND siirtyi sisämaahan

22.8.2018

Viikonloppuna oli taas niin kovia tuulia, ettei merille ollut asiaa. Sukellus siirrettiin sisämaahan, Sukeltajaliiton jäsenäänestyksen voittaneeseen Iso-Melkuttimeen. Keskellä metsää olevan kirkasvetisen järven pinta oli tyyni ja sukellukset miellyttäviä.

Sukeltajien ei tarvinnut myöskään jättää grillaamista tai saunomista väliin, sillä yksi osallistujista toi grillin ja telttasaunan mukanaan.
Iso-Melkuttimesta oli viime viikolla televisiossakin Ylen uutinen: https://areena.yle.fi/1-4505450
Seuraava suuniteltu merelle lähtö on [...]

WKND sukellus su 19.8.

1.8.2018

Kuukausi vaihtui ja seuraava kalenterin mukainen sukellusretki on kahden viikon kuluttua sunnuntaina 19.8.2018. Lähtö on Herttoniemestä klo 10:00. Ilmoittaudu suoraan Ekulle. Samana viikonloppuna on WKND festari, josta todennäköisesti kantautuu EDM musiikkia veneelle asti.

Turjat huulet eli Hurjat tuulet

30.7.2018

Maija goes west retki päätyi hurjiin tuulilukemiin. Perjantai-iltana jäätiin laituriin Lähteelään, jossa oli paljon tilaa. Lauantaina aamulla huomattiin, että yön aikana oli rannassa kaatunut puita kalliolla. Puolen päivän aikaan rohkenimme lähteä eteenpäin, vaikka tuulilukemat olivat hurjia. Pääsimme Stora Brändön kohdalle, mutta siitä emme pääseet eteenpäin. Isot vasta-aallot työnsivät meitä saman verran taaksepäin kuin mitä potkuri [...]

Kiertoajelua

27.7.2018

Lähdimme ajoissa kohti Hankoa, mutta Tvärminnen kohdalla päätimme kääntyä takaisin. Syynä olivat M/S Maijan muuttuminen M/S Kolinaksi sekä yltyvä tuuli. Joten tämä päivä on ollut ajelua tammisaarelaisten ja inkoolaisten kesähuviloiden ohitse – ei mikään huono vaihtoehto sightseeingille. Onpahan Maija käynyt tänä kesänä idässä Loviisassa asti sekä lännessä Tvärminnessä.
Jos muutama viikko sitten ei tuntunut olevan ketään [...]

Porkkalan selän yli

26.7.2018

Päivä lähti käyntiin Lähteelässä ja lyhyellä ajolla Stora Träsköhön, pullot täyttyen samalla. Espoolainen sukellusseura Nousu ry on tänä vuonna poijuttanut kolme hylkyä Stora Träskön pohjoisrannalla: Alko, Tynnyrihylky ja Tykkijolla. Näistä viimeisin oli meidän kohteemme. Hylyn kappale oli osa varsin isosta laivasta ja vasta kolmannella kierroksellamme ympäri huomasimme itse tykin, joka oli melkeinpä pohjimmaisena. Lisäksi tuijotimme [...]