Uutiset / News

Maija goes West next week

18.7.2018

Jäi viimeiset leiripäivämerkinnät kirjoittamatta, kun oli niin “kiire”: piti sukeltaa, laittaa ruokaa, täyttää pulloja, katsoa jalkapalloa jne. Sitten kun olisi ollut aikaa kirjoitella, niin olimme ilman sähköä.
Lauantain sukellukset tehtiin Gunvorille ja Aleksanteri II:lle. Kannella oli paahtava helle, mutta pinnan alle kun pääsi leväpuuron läpi, niin sieltä löytyi kirkasta ja virkistävää 14 asteista vettä. Lauantai-iltana yövyimme [...]

Emäsalo, täältä tullaan taas

13.7.2018

Aamulla oli hetkittäinen tuulenvire, mutta pian sekin tyyntyi. Päivä on paistanut niin, että aurinkorasvaa on kaivannut ja Maijan kansi on polttanut jalkapohjissa, jos on sattunut kävelemään kannella ilman kenkiä. Meren pinnalla hernerokka sen kuin sakenee ja alkaa jopa kuplimaan. Pintavesi on niin lämmin, että sillä ei ole edes virkistävää vaikutusta,  kun hyppää kuivapuvussa veteen.
Aamupäivän sukellus [...]

Lontoon kautta Kabböleen

12.7.2018

Aamu käynnistyi Maijan tahtiin, kävimme tutustumassa Svartholmenin linnakkeen museonäyttelyyn ja haimme jäätelöt ravintolasta. Sitten suuntasimme Fifetown London hylylle, koska se on klassinen tyynen kelin kohde keskellä avomerta. Näkyvyys oli taas mainio ja sukellus helppo tyynen kelin vuoksi.
Keula on käännetty takaisin länteen ja pian saavumme Kabbbölen vierasvenesatamaan, jossa kaksi miehistön jäsentä jää pois reissusta, mutta saamme [...]

Tuulta 0 m/s

11.7.2018

Jo kolmas perättäinen tyyni ja leppoinen päivä takanapäin, niin sään kuin ilmapiirin suhteen. Tänään palasimme Risskäriin ja poijutettiin kultakaleeri. Sukellukset sujuivat erinomaisesti tyynessä säässä ja hyvässä näkyvyydessä. Sukelluksen jälkeen oli vuorossa kana-curry-kookkos-keittoa ja siirtyminen toiseen kohteeseen, potkurihöyrylaiva Berlingtonille.
Lippu on roikkunut pitkin mastoa koko päivän ja ainoa tuulenvire tulee ajoviimasta. Kun katselee avomerelle, ei erota mihin [...]

Tyynen kelin ulkokohteessa

10.7.2018

Äänekkään karaoke-illan jälkeen herättiin virkeästi uuteen tyyneen päivään. Matkalla ulkomerelle poikkesimme Nyholms Fiskille ostamaan tuoretta lohta (tosin norjalaista). Kokki rupesi saman tien valmistelemaan siitä savulohta, kun sukeltajat valmistautuivat katselemaan sotahylkyä MFP 498ia. Näkyvyys oli taas mainio, ja hylky mielenkiintoinen näin ensikertalaiselle. Mehevää lämmintä savulohta ja raikasta salaattia oli tarjolla heti sukelluksen päätteeksi.
Päivän luontohavaintoja: kalasääski (tai [...]

Pläkällä Tirmoon

9.7.2018

Kuuden hengen miehistömme täydentyi aamulla kahdella ja illalla vielä kolmannella. Nyt löytyy jokaiselle tekemistä eikä kenellekään liikaa.
Päivän sukellukset tehtiin Raimo Ragnarilla, jossa oli sikahyvä näkyvyys ja Lealla, jossa oli sikahuono näkyvyys. Päivää leimasi uskomattoman pläkä keli, tuulta ei juuri ollenkaan, silti päästiin toteamaan vanhan sananlaskun “keinuu kuin Maija pläkässä” paikkaansapitävyyden.
Iltaa ja yötä vietetään Tirmossa, Maijan [...]

Pörtö – Söderskär – Emäsalo

8.7.2018

Pirttisaaresta lähtiessä aurinko paistoi pilvettömältä taivaalta, mutta jo tunnin sisällä taivas peittyi pilviin. Todettiin Oxelhuvudetissa David-hylyn luona aallokon tulevan ikävästä suunnasta ja jatkoimme etelään katsomaan Söderskärin majakkaa. Laituri oli jo niin täynnä aluksia, että lipuimme vain ohi ja ihailimme majakalle rakennettua näköalatasannetta. Yllättäen Risskärissä ei ollut kovinkaan suurta aallokkoa, mutta veteen hypättyään, huomattiin voimakkaan pintavirtauksen. [...]

Leiri käynnistyy

7.7.2018

Leiri on päässyt käyntiin ja parhaillaan aprikoidaan, missä ensimmäinen sukellus (toisille jopa kauden ensimmäinen) tehdään. Lähtö viivästyi vain puolitoista tuntia suunnitellusta lähtöajasta, vaikka yksi sukeltaja kävi vielä kotona hakemassa regusta pudonnutta suojakoppaa, bensaa käytiin erikseen tankkaamassa kompuraa varten ja sen jälkeen piti vielä limpparia käydä kaupasta hakemassa mukaan.
Matka taittuu mukavasti pienessä sivuaallokossa, päämääränä Pirttisaari. Jos [...]

Heinäkuun keikat

27.6.2018

Niin siinä kävi, että juhannusristeily typistyi sään vuoksi yksipäiväiseksi retkeksi Isosaareen. Se oli sopiva tapa testata, että Maija on risteilykunnossa heinäkuun leirejä varten.
Heinäkuussa lähdetään viikoksi leirille Kotkan suuntaan. Tarkoituksena olisi päästä lähtemään lauantaina 7.7. ja palata takaisin Helsinkiin viimeistään seuraavana sunnuntaina 15.7.2018. Reissuun on jo tullut kivasti ilmoittautuneita, mutta lisää mahtuu mukaan. Myös lyhyemmäksi aikaa [...]

Tyypillinen juhannussää

21.6.2018

Juhannus alkaa kovilla tuulilla, joten juhannusristeily alkaa vasta juhannuspäivänä eli lauantaina. Lisätietoa Ireneltä.